Selectează limba

Dețineți controlul asupra zgomotului frânei

Download PDF

Zgomotul frânei este unul dintre principalele motive pentru care un șofer vine cu mașina în service. Poate semnala o problemă complexă, care este adesea greu de rezolvat.

CE ESTE ZGOMOTUL FRÂNEI?

Zgomotul frânei este provocat de regulă de vibrațiile unei piese din zona roții vehiculului – între anvelopă și legătura cu șasiul. Zgomotul este pus adesea pe seama plăcuței de frână, dar poate avea orice altă sursă, de la rulmentul de roată până la pivot. Este normal să existe vibrații în interiorul sistemului de frânare, dar acestea nu sunt, de obicei, suficient de puternice pentru a fi perceptibile.



A. TIPURI DE ZGOMOTE RAPORTATE DE ȘOFERI

 


Suntem partenerul de încredere ales pentru primele 100 de autovehicule din topul vânzărilor.

file

VIBRAȚII DE JOASĂ FRECVENȚĂ – TREPIDAȚII

ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu-2016
DESCRIERE: 

Un zgomot profund cu o frecvență sub 300 Hz.

CAUZĂ
  • Toleranță necorespunzătoare (poziționare necorespunzătoare pe butuc sau variații excesive de grosime a discului).
  • Deteriorarea discului
SOLUȚIE

Înlocuiți discul, curățați și lubrifiați toate suprafețele ansamblului de frânare, în conformitate cu instrucțiunile constructorului auto.

VIBRAȚII DE FRECVENȚĂ MEDIE – SCÂRȚÂIT

ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu2-2016
DESCRIERE

Zgomot cu frecvență între 300 și 5.000 Hz.

CAUZE
  • Mișcare greoaie a pistonului etrierului,
  • suprafața de lucru a discului nu este plană,
  • montare defectuoasă a plăcuței,
  • poziționare incorectă a elementelor anti-zgomot (de ex. plăcuțele de protecție speciale),
  • grosime prea mică a discului.
ferodo-support-techtips-brakenoise-brake-visu3-2016
SOLUȚIE
  • Curățați și lubrifiați componentele etrierului,
  • asigurați-vă că discul este plan (după montarea acestuia pe butuc), cu o toleranță de maxim 0,1 mm.
  • Curățați suprafața butucului, prelucrați suprafața discului,
  • montați la loc discul și asigurați-vă plăcuțele de frână, plăcuțele de protecție și accesoriile sunt montate corect.
  • Incercați să folosiți plăcuțe de protecție pentru reducerea zgomotului sau plăcuțe de frână prevăzute cu caracteristici de reducere a zgomotului.

VIBRAȚII DE ÎNALTĂ FRECVENȚĂ – SUNET ASCUȚIT

DESCRIERE

Zgomot cu frecvență mai mare de 5 kHz

CAUZE

Cea mai frecventă cauză a sunetelor ascuțite sunt vibrațiile moleculare din interiorul materialului de fricțiune în timpul apăsării pe discul de frână.

SOLUȚIE

Înlocuiți setul de plăcuțe de frână. De asemenea, asigurați-vă că accesoriile (de ex., clemele etrierului) sunt montate corect

VIBRAȚII DE ÎNALTĂ FRECVENȚĂ – ULTRASUNETE

DESCRIERE

Zgomote cu frecvență mai mare de 12 KHz, care depășește limita superioară a auzului uman.

B. SUPRAFEȚELE DE FRICŢIUNE OFERĂ INDICII VITALE

Aspectul suprafețelor de fricțiune poate furniza indicii bune privind cauzele problemelor asociate cu zgomotul. Ridicați vehiculul pe elevator, demontați plăcuțele și examinați suprafețele de fricțiune, pentru a analiza eventualele probleme. Mai jos, sunt prezentate cinci simptome asociate cu zgomotul.

SIMPTOME ȘI REMEDII

PLĂCUŢE UZATE ȊNCLINAT

Solving-Noise-visu5

ASPECT: Uzură inegală, plăcuțe uzate înclinat

CAUZĂ: Etrier deformat, lipirea culisoarelor etrierului, joc excesiv al etrierului

EFECT: Uzură prematură a plăcuţei, presiune inegală la frânare, zgomot

REMEDIU: Înlocuiți setul de plăcuțe, întrețineți și reparați etrierul

UZURĂ INEGALĂ

Solving-Noise-visu6

ASPECT:Uzură inegală pe suprafața plăcuței

CAUZĂ: Disc de frână uzat inegal (pe disc va fi vizibilă o muchie de uzură)

EFECT: Scârțâit și trepidații, uzură prematură a plăcuţei

REMEDIU:Înlocuiţi discurile şi plăcuţele de frână

UZURĂ INEGALĂ PE PUNTE

Solving-Noise-visu7

ASPECT: Una sau mai multe plăcuțe de frână de pe o punte va fi uzată excesiv

CAUZĂ: Ştifturile de ghidare sau pistonul etrierului se blochează

EFECT: Vehiculul trage într-o parte la frânare, uzură inegală și rapidă a plăcuței, scârțâit și trepidații

REMEDIU: Întrețineți toate culisoarele și pistoanele etrierului, înlocuiți plăcuțele. Verificați discurile

PLACĂ DE BAZĂ DETERIORATĂ

Solving-Noise-visu8

ASPECT: Placă de bază deteriorată

CAUZĂ: Asamblare incorectă, forță excesivă aplicată la montare

EFECT: Frânare ineficientă, uzură inegală, zgomot și trepidaţii

REMEDIU: Înlocuiți setul complet de plăcuțe de frână

DETERIORARE DIN CAUZA PISTONULUI

Solving-Noise-visu9

ASPECT: Caracteristici anti-zgomot (înveliș din cauciuc/plăcuță protectoare) deteriorate de piston

CAUZĂ: Pistonul nu se retrage complet, utilizare intensă a frânei

EFECT: Supraîncălzire, zgomot

REMEDIU: Înlocuiți setul de plăcuțe de frână, întrețineți etrierul

C. EVITAREA PROBLEMELOR ASOCIATE CU ZGOMOTUL

Cel mai simplu mod de a evita problemele este de a vă asigura că plăcuţele de frână şi etrierul sunt asamblate corect.

Recomandări pentru montarea corectă:

ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu-2016
  • Desfaceţi şi curăţaţi toate componentele culisante şi ştifturile etrierului.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu2-2016
  • Hârtia abrazivă poate fi folosită doar pe punctele de sprijin dintre etrier și plăcuțe în cazul în care sunt prezente rugină masivă sau substanțe poluante. 
    Notă: Dacă etrierul nu culisează cu ușurință, acest lucru poate duce la plăcuțe subțiate sau la uzură inegală pe punte, ceea ce creează scârțâit sau trepidații.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu3-2016
  • Știfturile trebuie să fie lubrifiate corect pentru a vă asigura că deplasarea este liberă și că știftul nu se blochează în corpul etrierului. De asemenea, verificaţi starea manșoanelor din cauciuc ale știfturilor culisoare, pentru a bloca intrarea apei.
    Notă: Dacă știfturile nu sunt lubrifiate, se pot bloca, provocând uzura înclinată și cauzând probleme cu zgomotul.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu4-2016
  • Verificați deplasarea liberă a pistonului și extrageți-l complet – acest lucru este esențial pentru a evita avarierea plăcuței protectoare sau a acoperirii de cauciuc.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu5-2016
  • Verificaţi dacă plăcuţele de frână se potrivesc uşor în suporturile din etrier.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu6-2016
  • Curățați bavurile de pe muchiile plăcuțelor de frânare, dacă este necesar. 
    Notă: dacă plăcuţa nu se deplasează liber în interiorul suporturilor de etrier, va exista în permanenţă un contact uşor cu discurile, provocând scârţâit şi ducând la plăcuţe subţiate sau uzură inegală pe punte. 
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu7-2016
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu7-2016
  • În anumite cazuri specifice (de ex., un etrier vechi, ruginit) se recomandă să lubrifiaţi uşor punctele de contact între placa de bază a plăcuţei de frână şi suporţi cu vaselină pentru frână FERODO, conform instrucţiunilor constructorului auto.
    Notă aveți grijă ca vaselina să NU atingă materialul de fricțiune.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu8-2016
  • Introduceți sau plasați indicatori de uzură, dacă este cazul, în sau pe plăcuțele de frână. 
  • Înșurubați buloanele de fixare a etrierului. 
  • Înlocuiţi şuruburile de fixare cu unele noi.
ferodo-support-techtips-brakenoise-avoid-visu9-2016
  • Respectaţi cuplul corect şi secvenţa de strângere recomandată.
  • Cu etrierul frânei reasamblat, apăsați pedala de frână până la o treime din cursa de apăsare.
  • Verificați funcționarea corectă a frânei, inclusiv retragerea plăcuțelor. 
  • Montați la loc roata. Dacă rotația e liberă, vehiculul este pregătit să revină pe șosea. 
    Notă: înainte de returnarea autovehiculului, efectuați o probă de drum, pentru a vă asigura că sistemul de frână este în stare perfectă de funcționare. Când mașina este returnată șoferului, sfătuiți-l cu privire la procedura corectă de rodaj pentru a asigura eficiența corectă a frânei. Am creat un manual practic. 
    Sfaturi pentru șoferi broșura pe care o puteți utiliza în acest scop – solicitați-o de la reprezentantul local.

Conținutul acestei secțiuni are exclusiv rol informativ și nu trebuie să înlocuiască sfaturile profesionale ale unui tehnician sau mecanic certificat. Nu ne asumăm răspunderea pentru daunele rezultate în urma folosirii exclusive a acestui conținut

Sfaturi tehnice asociate
se încarcă