Selectează limba

Dețineți controlul asupra trepidațiilor la frânare

Download PDF

     CAUZA 1   -   CAUZA 2   -   CAUZA 3


Trepidaţiile la frânare reprezintă vibraţiile resimţite în volan şi suspensie atunci când se acţionează frâna la anumite viteze şi presiuni de apăsare. Pot varia de la vibrații aproape imperceptibile până la vibrații violente – resimțite în pedala de frână sau volan.

ferodo-support-techtips-judder-visu1-2016
ferodo-support-techtips-judder-visu2-2016

CAUZE ȘI SOLUȚII

CAUZA 1: EXCENTRICITATEA BUTUCULUI ŞI/SAU A DISCULUI DE FRÂNĂ

file

Trepidațiile la frânare pot fi cauzate de un disc de frână montat incorect, care nu este aliniat cu butucul sau etrierul. Pentru a vă ajuta să confirmați această cauză, vă prezentăm câteva dintre simptomele și soluțiile posibile:

Verificaţi să nu existe rugină sau murdărie pe suprafaţa butucului roţii
DE CE? Rugina sau impuritățile cauzează un contact incomplet între disc și butuc.
SOLUȚIE: Demontați discul și curățați ambele suprafețe pentru a îndepărta rugina și alte elemente poluante.

Verificați dacă suprafața de contact a butucului a fost deformată din cauza cuplului excesiv de strângere
DE CE? Utilizarea unui cuplu excesiv de strângere a șurubului de poziționare conduce la vibrații la aplicarea frânei.
SOLUȚIE: Înlocuiți discurile, evitând aplicarea unui cuplu de strângere excesiv.

Verificaţi ca butucul de frână însuşi să nu fie deformat
DE CE? Chiar dacă este un fenomen rar, butucii se pot deforma. Fixarea unui disc pe un butuc deformat va duce întotdeauna la vibraţia frânelor. Acelaşi lucru se va întâmpla dacă rugina de pe suprafaţa butucului nu este îndepărtată anterior montării discului.
SOLUȚIE: După montarea unui disc, verificaţi întotdeauna ca acesta să nu prezinte excentricitate, prin utilizarea unui comparator cu cadran. Dacă bătaia este mai mare decât limita admisă, montați din nou discul într-o poziție alternativă, până când bătaia se încadrează în intervalul acceptat. Dacă bătaia este în continuare în afara limitelor de toleranță, este necesar să efectuaţi întreținerea butucului.

Verificați dacă jantele din aliaj au fost montate corect.

DE CE? O cauză comună, mai recentă a excentricității discurilor o reprezintă montarea incorectă a jantelor ”universale” din aliaj. Întrucât aceeaşi jantă este folosită pentru multiple tipuri şi dimensiuni de butuc, montatorii utilizează distanţiere de centrare pe butucul roţii. În cazul pierderii sau deteriorării distanțierului, roata nu poate fi centrată corect.
SOLUȚIE: Montați comparatorul pe spatele discului atunci când montați roata și măsurați excentricitatea. Comparatorul va indica bătaia doar după montarea și strângerea roții, astfel că poate fi necesară schimbarea roții.

CAUZA 2: SUPRAÎNCĂLZIREA PUTERNICĂ ȘI DEFORMAREA DISCULUI

Orice creștere gravă a temperaturii poate cauza deformarea discului de metal în locuri diferite. Aceste „puncte fierbinți” cauzează contactul intermitent între plăcuță și disc, iar acest lucru duce la apariția trepidațiilor. Pentru a vă ajuta să confirmați această cauză, vă prezentăm câteva dintre simptomele și soluțiile posibile:

Verificaţi dacă frânele au fost utilizate în mod abuziv
DE CE? Utilizarea abuzivă a frânelor reprezintă cea mai frecventă cauză a supraîncălzirii. Discurile sunt concepute pentru a se răci rapid între aplicările frânelor. Dar atunci când frânele sunt aplicate intens în succesiune rapidă – de ex., în timpul șofatului alpin – discurile nu au la dispoziție suficient timp pentru a disipa căldura.
SOLUȚIE: Petele albastre de pe suprafața discurilor reprezintă un semn clar de supraîncălzire. Discurile care prezintă pete albastre și/sau o culoare mai închisă în anumite zone sunt irecuperabile și trebuie înlocuite ÎNTOTDEAUNA, împreună cu plăcuțele de frână.

Verificaţi calitatea plăcuţelor de frână
DE CE? Plăcuțele de frână de calitate slabă se pot supraîncălzi foarte ușor, în special pe durata frânării intensive. Căldura excesivă emanată de plăcuţe poate cauza supraîncălzirea discurilor, având ca rezultat deformarea acestora.

SOLUȚIE: Din nou, investigați prezența petelor albastre pe suprafața discurilor. Atunci când nu puteți găsi niciuna, informați șoferul în legătură cu plăcuțele de frână de calitate slabă. Înlocuiţi ÎNTOTDEAUNA plăcuţele şi discurile de frână atunci când observaţi pete albastre pe discuri.

CAUZA 3: VARIAȚIA GROSIMII DISCULUI (DTV)

DTV reprezintă variația de grosime a suprafeței discului. Pentru o frânare eficientă, discul trebuie să aibă aceeaşi grosime pe întreaga suprafaţă. În cazul unei suprafețe de fricțiune inegale, plăcuța de frână intră alternativ în contact cu discul, pe măsură ce acesta se rotește. Iar aceasta produce trepidaţiile la frânare. Pentru a vă ajuta să confirmați această cauză, vă prezentăm câteva dintre simptomele și soluțiile posibile:

Întrebați șoferul dacă frânele au fost rodate corect.
DE CE? Pentru a obține cele mai bune performanțe pentru frâne, este esențial să urmați procedura de rodaj. Prin aplicarea doar a unei presiuni moderate pe pedala de frână în timpul primelor câteva acționări, se transferă un strat uniform de material de fricțiune de pe plăcuțe pe disc. Îmbinarea suprafețelor în acest fel sporește siguranța și previne trepidațiile asociate cu DTV.
SOLUȚIE: Prevenția este mai bună decât repararea. După fiecare montare a unor plăcuțe de frână noi, informați șoferii că trebuie să evite frânarea bruscă în primii 200 km. Dacă rodajul necorespunzător a condus la o DTV ușoară, poate fi suficient să rodați din nou frânele. Dacă aceasta nu realiniază suprafeţele discurilor, singura soluţie o reprezintă înlocuirea atât a plăcuţelor, cât şi a discurilor de frână. Pentru confortul dumneavoastră, Ferodo a publicat o broşură utilă cu recomandări pentru şoferi, pe care trebuie s-o înmânaţi clienţilor. Broşura include câteva sfaturi şi trucuri pentru optimizarea sistemelor de frânare.  Solicitați mai multe informații de la distribuitorul dumneavoastră de produse Ferodo..

Verificaţi să nu fie blocat etrierul
DE CE? Un piston de etrier blocat sau un culisor de etrier în stare blocată duce la aplicarea unor forțe neuniforme asupra fiecărei părți a discului de frână, creând o uzură inegală – sau DTV.
SOLUȚIE: De regulă, această problemă este cauzată de coroziune sau impurități. De aceea, efectuaţi întreţinerea corespunzătoare a etrierului blocat, pentru a împiedica reapariţia problemei, şi înlocuiţi atât plăcuţele, cât şi discurile de frână.

Verificați dacă suprafața discurilor prezintă impurități sau coroziune.
DE CE? În timpul frânarii, o parte din materialul de frecare de pe plăcuţele de frână este transferat pe suprafaţa discului. Din păcate, în special în cazul plăcuţelor de frână de slabă calitate, depunerile materialului de frecare de pe plăcuţele de frână se pot ataşa neuniform pe suprafaţa discului, modificând grosimea și paralelismul acestuia.
SOLUȚIE: Dacă există doar un grad minim de DTV, poate fi suficientă îndepărtarea depunerilor cu o perie sau șmirghel și testarea rutieră a frânelor. Dacă aceasta nu realiniază suprafeţele, singura soluţie o reprezintă înlocuirea plăcuţelor şi a discurilor de frână.

Verificați dacă plăcuțele de frână au gripat discurile.
DE CE? Menținerea apăsată a pedalei de frână, atunci când frânele sunt supraîncălzite, poate duce la griparea sau topirea materialului plăcuţelor de frână pe discuri. DTV va fi adesea vizibilă sub forma conturului unei plăcuţe de frână pe suprafaţa discului.
SOLUȚIE: În mod normal, este suficientă îndepărtarea urmei de gripare a plăcuţei de frână cu o perie sau șmirghel.

Sfaturi tehnice asociate
se încarcă